Return to site

Τραχηλίτιδα: Τι είναι και πως αντιμετωπίζεται;

· Γυναικολογία

Η τραχηλίτιδα, δηλαδή η φλεγμονή του τραχήλου της μήτρας, είναι μια συνηθισμένη γυναικολογική πάθηση, καθώς την αντιμετωπίζουν οι μισές γυναίκες κάποτε κατά τη διάρκεια της ενήλικης ζωής τους. Οι φλεγμονές αυτές μπορεί να είναι οξείες ή χρόνιες, ασυμπτωματικές ή συμπτωματικές.

Ορισμός

Με τον όρο τραχηλίτιδα εννοούμε τη φλεγμονή του τραχήλου της μήτρας, δηλαδή του κατώτερου τμήματος της μήτρας, το οποίο βρίσκεται μέσα στον κόλπο. Πρόκειται για συχνή γυναικολογική πάθηση, καθώς οι μισές γυναίκες στη διάρκεια της ενήλικης ζωής τους θα παρουσιάσουν κάποια στιγμή τραχηλίτιδα. Οι φλεγμονές αυτές μπορεί να είναι οξείες ή χρόνιες, ασυμπτωματικές (χωρίς ενοχλήσεις) ή συμπτωματικές.

Συμπτώματα

Η τραχηλίτιδα μπορεί να παρουσιάζεται με μία αύξηση της εκκρίσεως των υγρών του κόλπου, που μπορεί και κάποια φορά να μυρίζουν, ή μαζί με κολπίτιδα, και, οπτικά, στο μάτι του γυναικολόγου, ο τράχηλος φαίνεται κόκκινος και οιδηματώδης και μπορεί να πονάει όταν το μετακινούμε.

Πού οφείλεται

-Σε μεγάλο ποσοστό η τραχηλίτιδα, ειδικά στις γυναίκες νεαρής ηλικίας, μπορεί να οφείλεται σε χρόνιο ερεθισμό του τραχήλου της μήτρας από τη σεξουαλική επαφή.

-Η λέπτυνση του τραχήλου της μήτρας, που οφείλεται σε ατροφία λόγω εμμηνόπαυσης, ενδέχεται να δημιουργήσει προδιάθεση για ανάπτυξη φλεγμονής.

-Ο τοκετός, η έκτρωση, η διαστολή του τραχήλου της μήτρας ή ο καρκίνος του τραχήλου της μήτρας μπορεί να δημιουργήσει φλεγμονή.

-Διάφορα μικρόβια είναι υπαίτια για τη πρόκληση τραχηλίτιδας, όπως γονόκοκκος, χλαμύδια, Candida, τριχομονάδες.

-Οι ιoί είναι επίσης πιθανόν να προκαλέσουν τραχηλίτιδα. Ο ιός του απλού έρπητα και ο ιός των κονδυλωμάτων μπορεί να ευθύνονται για την ανάπτυξη φλεγμονής στον τράχηλο.

-Στις χρόνιες τραχηλίτιδες μικροοργανισμοί από αυτούς που θεωρούνται μη ειδικού τύπου, π.χ., ο σταφυλόκοκκος και ο στρεπτόκοκκος, μπορεί να προκαλέσουν φλεγμονή.

-Άλλοι πιθανοί παράγοντες είναι: το σπιράλ, η κακή υγιεινή της περιοχής των γεννητικών οργάνων, αλλά και η έλλειψη βιταμινών.

Θεραπεία και αντιμετώπιση

Η θεραπεία εξαρτάται από το αίτιο που την προκάλεσε. Αν πρόκειται για τραχηλίτιδα λόγω τραυματισμού κατά τον τοκετό, τότε δεν απαιτείται κάποια αντιμετώπιση. Αν πρόκειται για κάποια λοίμωξη ή σεξουαλικώς μεταδιδόμενο νόσημα, τότε απαιτείται θεραπεία του νοσήματος αυτού. Αν είναι μικροβιακής αιτιολογίας, τότε χορηγούνται φάρμακα από το στόμα όπως τα αντιβιοτικά ή κολπικά υπόθετα. Αν πρόκειται για τον ιό των ανθρωπίνων θηλωμάτων (HPV), σε αρχικό στάδιο απαιτείται απλή παρακολούθηση, ενώ αν προχωρήσει θα χρειαστεί περαιτέρω θεραπεία όπως η αφαίρεση με ηλεκτροδιαθερμία ή χειρουργική μέθοδος με laser. Για τον έρπητα γεννητικών οργάνων θα χρειαστεί να ληφθούν αντιιικά φάρμακα.