Return to site

Τι είναι η κολπική ξηρότητα;

· Γυναικολογία

Η κολπική ξηρότητα εμφανίζεται σε γυναίκες όλων των ηλικιών, αλλά γίνεται πολύ πιο συχνή πάθηση μετά την εμμηνόπαυση. Εκτιμάται ότι το πρόβλημα επηρεάζει περίπου το ήμισυ των μετεμμηνοπαυσιακών γυναικών - ενώ οι περισσότερες από αυτές πιθανώς μέχρι σε ποσοστό 90%, δεν αναζητούν θεραπεία για τα συμπτώματά τους, που περιλαμβάνουν όχι μόνο ξηρότητα, αλλά και ερεθισμό και πόνο κατά τη σεξουαλική επαφή.

Η κολπική ξηρότητα μπορεί να μειώσει σημαντικά την ποιότητα ζωής, παρόμοια με άλλες χρόνιες καταστάσεις. Ενώ άλλα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης, όπως οι εξάψεις, τυπικά μειώνονται με την πάροδο του χρόνου, η κολπική ξηρότητα τείνει να παραμείνει, επειδή προκύπτει από φυσικές αλλαγές στον κόλπο - ειδικά εξαιτίας της ατροφίας των ιστών, οι οποίες γίνονται λεπτότερες, ξηρότερες και λιγότερο ευέλικτες λόγω απώλειας οιστρογόνων.

Εντοπίστε τα συμπτώματα

Εάν αντιμετωπίζετε συμπτώματα που σχετίζονται με την ξηρότητα του κόλπου, θα πρέπει να κανονίσετε μια επίσκεψη με τον γιατρό σας. Τα συμπτώματα παρόμοια με αυτά της κολπικής ξηρότητας προκαλούνται μερικές φορές από μια άλλη κατάσταση.

Υπάρχουν μερικές δερματολογικές παθήσεις που μπορεί να προκαλέσουν παρόμοια συμπτώματα, συμπεριλαμβανομένου του σκληρού λειχήνα, που προκαλεί λεπτές, διαστρωματωμένες λευκές επιδερμίδες στα γεννητικά όργανα και λειχήνες, που προκαλούν πορφυρές, φαγούρες στις βλεννώδεις μεμβράνες και σε άλλες περιοχές του σώματος.

Λιγότερο συχνά, τα ίδια συμπτώματα μπορεί να προκύψουν από μια προκαρκινική κατάσταση που ονομάζεται δυσπλασία. Τα συμπτώματα που προκαλούνται από μια κολπική μόλυνση ή τον ιό του έρπητα μπορεί επίσης να μιμούνται το GSM.

Μόλις αποκλείονται άλλες προϋποθέσεις, ο γιατρός σας μπορεί να συνεργαστεί μαζί σας για να βρει λύσεις για την κολπική ξηρότητα, είτε πρόκειται για κολπική ενυδατική κρέμα, κολπικό οιστρογόνο ή άλλη θεραπεία.

Άλλα μέτρα που μπορούν να βοηθήσουν

Ο γιατρός σας μπορεί επίσης να συστήσει να χρησιμοποιήσετε ένα λιπαντικό κατά τη διάρκεια του σεξ ή να προσφέρει άλλες μορφές ορμονοθεραπείας.

Εκτός από άλλες θεραπείες, ένα καλό πρόγραμμα φροντίδας του δέρματος μπορεί να σας βοηθήσει να ενυδατώσετε τους κολπικούς ιστούς σας. Όσον αφορά τις κανονικές λοσιόν δεν είναι τέλειες για τον αιδοίο, αλλά μπορείτε να δοκιμάσετε λάδι καρύδας, βαζελίνη ή ακόμα και ελαιόλαδο ως ενυδατική κρέμα.

Επίσης, προσέξτε τους πιθανούς παράγοντες που ενδέχεται να ερεθίσουν την περιοχή , όπως οι πάνες για την ακράτεια ούρων. Αντίστοιχα προβλήματα μπορούν να παρουσιάσουν και τα αρωματικά απορρυπαντικά και ορισμένα υφασμάτινα εσώρουχα. Γενικά, τα βαμβακερά εσώρουχα είναι η καλύτερη επιλογή για να φορέσετε σε τακτική βάση.

* Ο Δρ. Στέφανος Παππάς είναι διακεκριμένος γυναικολόγος-μαιευτήρας στην Αθήνα. Ολοκλήρωσε με επιτυχία τις σπουδές του στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών ενώ αργότερα έλαβε τον Τίτλο της Ιατρικής του Ειδικότητας στην Μαιευτική Γυναικολογία. Κομβικό ρόλο στην καριέρα του διαδραμάτισε η εξειδίκευση του ως μαιευτήρας-γυναικολόγος για οροθετικές γυναίκες καθώς έχει φέρει στον κόσμο δεκάδες υγιή παιδιά οροθετικών γυναικών και έχει λάβει αναγνώριση για το έργο του.

Ο Δρ. Στέφανος Παππάς διαθέτει πολυετή εκπαίδευση και εργασιακή εμπειρία σε μεγάλα νοσοκομεία της Αθήνας και του εξωτερικού ως γυναικολόγος-μαιευτήρας και ως χειρουργός μαστού.

Διατηρεί ένα σύγχρονο ιατρείο στην Αθήνα και συγκεκριμένα στα Ιλίσια, όπου οι ασθενείς του λαμβάνουν προσωποποιημένη και αποτελεσματική φροντίδα με σύγχρονες μεθόδους και πρωτοποριακές τεχνικές από τον χώρο της Ιατρικής, για θέματα όπως: η εγκυμοσύνη και ο τοκετός, ο προγεννητικός έλεγχος, για διάφορες γυναικολογικές παθήσεις, ο καρκίνος, η εμμηνόπαυση ενώ πραγματοποιεί ετήσιες εξετάσεις γυναικολογικές και ενημέρωση των εφήβων.