• Δρ. Στέφανος Παππάς

    Μαιευτήρας Γυναικολόγος - Χειρουργός Μαστού

  • Μπορεί να νιώσετε ότι "χάνετε την γη κάτω από τα πόδια σας" και ότι σας λούζει ο κρύος ιδρώτας.


    Πρόκειται για την ναυτία, το πλέον σύνηθες φαινόμενο της εγκυμοσύνης.


    Συνήθως εμφανίζεται κατά την 6η εβδομάδα της κυήσεως και σας «αποχαιρετά» στο τέλος του πρώτου τριμήνου.


    Εκτιμάται ότι περίπου το 65% των εγκύων γυναικών βιώνουν αυτή την ταλαιπωρία.


    Μερικές μπορεί να νιώσουν απλά λίγο αδιάθετες όταν σηκώνονται το πρωί, ενώ άλλες ταλαιπωρούνται με ώρες ασταμάτητης ναυτίας, αποστροφών σε φαγητό και μυρωδιές και ορισμένες φορές ακόμα και εμέτων.


    Σε εξαιρετικά σπάνιες περιπτώσεις, όταν οι εμετοί είναι συχνοί και σοβαροί τότε παρουσιάζεται η υπερέμεση, μία σοβαρή κατάσταση που απαιτεί εισαγωγή σε νοσοκομείο.


    Δεν θέτει σε κίνδυνο την υγεία της μητέρας ή του εμβρύου, εφόσον βέβαια αντιμετωπισθεί με ενδοφλέβια χορήγηση υγρών, ηλεκτρολυτών και βιταμινών.


    Αν και η υπερέμεση καθιστά την εγκυμοσύνη εξαιρετικά δυσάρεστη, η απλή πρωινή ναυτία συνήθως θεωρείται ένδειξη πως όλα πάνε καλά.

    Στην πραγματικότητα, η ναυτία και οι σποραδικοί έμετοι μπορεί να αποτελούν ένδειξη ότι οι ορμόνες της γυναίκας αυξάνονται με φυσιολογικούς ρυθμούς για να εδραιώσουν τον πλακούντα στην μήτρα.


    Αν μπορέσετε και καταλάβετε λιγάκι τι είναι αυτό που μπορεί να προκαλέσει τη πρωινή ναυτία, τότε θα έχετε κάνει ένα μεγάλο βήμα για να μπορέσετε να την αποτρέψετε ή και να την εξαλείψετε.


    Η ναυτία είναι σίγουρα ένα από τα αποτελέσματα της ονομαζόμενης «ορμονικής καταιγίδας» που ξεσπά στον οργανισμό της μέλλουσας μαμάς, της υπερπαραγωγής δηλαδή των ορμονών και ιδιαίτερα των οιστρογόνων.


    Όταν οι ορμόνες αυτές αυξάνονται κατά την εγκυμοσύνη, ερεθίζουν τους υποδοχείς του εμετού στο κεντρικό νευρικό σύστημα.


    Σιγά σιγά όμως οι υποδοχείς αυτοί «συνηθίζουν» τον συνεχή ερεθισμό από τις ορμόνες και παύουν να αντιδρούν έντονα.
    Έτσι, οι αναγούλες μετά τη 12η εβδομάδα σταδιακά υποχωρούν.
    Επιπλέον, είναι το πιο φανερό σημάδι της δυσκολίας που αντιμετωπίζει ο οργανισμός της εγκύου να «υποδεχτεί» την εγκατάσταση του ωαρίου και την ανάπτυξη του πλακούντα.


    Στο σώμα της γυναίκας ξεκινά μια πραγματική διαδικασία ανοσοποιητικής άμυνας που αλλοιώνει το μεταβολισμό των τροφών και προκαλεί μεγαλύτερη έκκριση γαστρικών υγρών.


    Αυτή η ευαισθησία, που είναι ακόμη πιο έντονη το πρωί και καμιά φορά το απόγευμα, όταν το στομάχι είναι άδειο και το επίπεδο του σακχάρου στο αίμα είναι πιο χαμηλό, προκαλεί την αίσθηση του ιλίγγου, της ξαφνικής αδιαθεσίας που συχνά καταλήγει σε εμετό.

     

    Αντίθετα, η τάση για εμετό οφείλεται στην αύξηση του όγκου της κοιλιάς, η οποία ασκεί μεγάλη πίεση στο εσωτερικό και εμποδίζει τη φυσιολογική εκροή της τροφής από το στομάχι στο δωδεκαδάκτυλο, ωθώντας την προς τον οισοφάγο.

  • Στη βάση του οργάνου αυτού υπάρχει ένας σφιγκτήρας του οποίου σκοπός είναι να παρεμποδίζει την άνοδο των τροφών.
    Η συνεχής όμως πίεση στη διάρκεια της εγκυμοσύνης καμιά φορά επηρεάζει τη λειτουργία του σφιγκτήρα, ο οποίος καταλήγει να μην κλείνει πια τόσο ερμητικά και η τάση για εμετό να συνεχίζεται για κάποιο διάστημα και μετά το τέλος της εγκυμοσύνης.


    Εάν έχετε ήπια συμπτώματα ναυτίας και εμετών, μπορείτε να ακολουθήσετε ορισμένα μέτρα που μπορεί να σας ανακουφίσουν.


    Πολλές από τις παρακάτω υποδείξεις, παρόλο που δεν υποστηρίζονται από αποδεικτικά στοιχεία, συχνά συνιστώνται από γυναικολόγους μαιευτήρες.


    Τρώτε μικρά και συχνά γεύματα ή θρεπτικά σνακ καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας έτσι ώστε να μην είναι το στομάχι σας ποτέ άδειο. Κάποιες μελέτες έχουν δείξει ότι τροφές που περιέχουν πρωτεΐνες είναι πιθανόν να απαλύνουν τα συμπτώματα.


    Διατηρείτε σνακ ( π.χ .κράκερ ) δίπλα από το κρεβάτι σας. Τρώγοντας κράκερ αμέσως μόλις ξυπνήσετε το πρωί μπορεί να σας βοηθήσει να αισθανθείτε καλύτερα καθώς επίσης και κατά τη διάρκεια της νύχτας.


    Επίσης, εάν μόλις ξυπνήσετε το πρωί κάθεστε στο κρεβάτι για λίγα λεπτά αντί να σηκώνεστε απότομα επάνω μπορεί να σας βοηθήσει.


    Προσπαθήστε να αποφύγετε τις τροφές και τις μυρωδιές που σας ενεργοποιούν τη ναυτία.


    Τρώτε κρύα τρόφιμα ή τρόφιμα σε θερμοκρασία δωματίου, επειδή όταν είναι ζεστά τείνουν να έχουν εντονότερο άρωμα.
    Αποφύγετε λιπαρά, πικάντικα και τηγανητά τρόφιμα που είναι πιθανό να ενοχλήσουν το πεπτικό σας σύστημα.


    Προσπαθήστε να πίνετε υγρά κυρίως μεταξύ των γευμάτων. Αποφύγετε να πίνετε μεγάλες ποσότητες νερού μονομιάς γιατί έτσι το στομάχι σας μπορεί να αισθάνεται πλήρες, και να σας αποτρέψει τη διάθεση για φαγητό. Μια καλή στρατηγική είναι να πίνετε μικρές ποσότητες υγρών συχνά καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας.


    Τα συμπτώματα της ναυτίας μπορεί να χειροτερεύσουν εάν είστε κουρασμένες. Προσπαθήστε να χαλαρώνετε κάνοντας πράγματα που σας ευχαριστούν, βλέποντας μια ταινία ή μια ευχάριστη κοινωνική συναναστροφή με φίλους μπορεί να σας βοηθήσει να απαλλαγείτε από το άγχος και το πρόβλημα της δυσφορίας σας.

  • Μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας για οποιαδήποτε διευκρίνιση χρειάζεστε.

    All Posts
    ×
    ×
    Προσωπικά δεδομένα που επεξεργαζόμαστε:
    
    Στα πλαίσια της διαχείρισης της ιστοσελίδας επεξεργάζονται τα εξής προσωπικά δεδομένα του επισκέπτη /χρήστη: το ονοματεπώνυμο , το προσωπικό τηλέφωνο /κινητό , το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο ,  στοιχεία τα οποία είναι απολύτως απαραίτητα  για την εκπλήρωση του σκοπού της ιστοσελίδας και ειδικότερα την επαφή με το επισκέπτη /χρήστη από την πλευρά του διαχειριστή της ιστοσελίδας μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος .
    
    Συλλέγουμε ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα μόνο όταν τα εν λόγω άτομα μας τα προσφέρουν οικειοθελώς . Τα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα που συλλέγουμε σχετίζονται με την υγεία λόγω και του περιεχομένου της ιστοσελίδας μας και μόνο για να μπορούμε να  αξιολογήσουμε σωστά την κατάσταση για να είμαστε στη θέση να δώσουμε τεκμηριωμένες , επιστημονικές και αξιόλογες απαντήσεις στα ερωτήματα σας .       
    
    Δικαιώματα Πνευματικής Ιδιοκτησίας 
    
    Όλο το περιεχόμενο της παρούσας ιστοσελίδας , εκτός των ρητά αναφερόμενων εξαιρέσεων (πνευματικά δικαιώματα τρίτων), που - ενδεικτικά - περιλαμβάνει κείμενα, γραφικά, εικόνες, φωτογραφίες σχέδια, video, ήχους κλπ.  αποτελούν πνευματική ιδιοκτησία, κατατεθειμένα σήματα και σήματα υπηρεσιών του ιδιοκτήτη της παρούσας ιστοσελίδας.
     
    Προστασία Προσωπικών Δεδομένων
    
    Ο διαχειριστής της παρούσας ιστοσελίδας   συλλέγει προσωπικά στοιχεία των επισκεπτών/ χρηστών της, μόνο όταν αυτοί οι ίδιοι εκουσίως τα παρέχουν. Προσωπικά στοιχεία είναι τα στοιχεία που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τον προσδιορισμό της ταυτότητας ή την επικοινωνία με κάποιο άτομο καθώς και άλλα στοιχεία που αφορούν το εν λόγω άτομο.
    Ο διαχειριστής είναι δυνατόν να επεξεργάζεται τμήμα ή το σύνολο των στοιχείων που έχουν αποστείλει οι επισκέπτες/ χρήστες για λόγους στατιστικούς και βελτίωσης των παρεχομένων υπηρεσιών - πληροφοριών του.
    Ο επισκέπτης/ χρήστης μπορεί να επικοινωνήσει με το διαχειριστή της ιστοσελίδας  προκειμένου να διασταυρώσει την ύπαρξη προσωπικού του αρχείου, την διόρθωση αυτού, την αλλαγή του ή την διαγραφή του.
    
    Ποια δικαιώματα έχετε στα δεδομένα σας;
    Τα δικαιώματα τα οποία σας παράσχει η  κείμενη νομοθεσία είναι :
    •	Ανάκληση συναίνεσης
    •	Αίτημα πρόσβασης
    •	Διόρθωση προσωπικών δεδομένων
    •	Διαγραφή προσωπικών δεδομένων
    •	Περιορισμός της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα
    •	Αίτημα φορητότητας προσωπικών δεδομένων
    •	Αμφισβήτηση της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα
    •	Αίτημα σχετικά με την αυτοματοποιημένη λήψη αποφάσεων και τη δημιουργία προφίλ
    Τα δικαιώματα αυτά μπορείτε να ασκήσετε ανά πάσα στιγμή . 
    
    Για οποιαδήποτε επικοινωνία με το διαχειριστή της ιστοσελίδας παρακαλούμε να αποστείλετε ηλεκτρονική επιστολή στη διεύθυνση reputation.gr@gmail.com